söndag 28 mars 2010

Va ute och ismetade själv idag. Vaknade redan vid 4-tiden (vintertid) och hade alla spön ute vid 6-tiden. Timmarna gick o klockan passerade 8 och ännu inget hugg, förstod att det skulle bli trögt. Flyttade ett spö vid 9-tiden. När jag va klar såg jag att en vippa stod rakt upp. Springer dit, linan står rakt ner, känner försiktigt med handen och det känns att mörten är borta. Riggar om och sen dröjer det en kvart innan nästa hugg. Får en liten gädda. En timme senare kommer hugg nummer 3 och den fisken spottar. Ser en mink komma springandes mot mig och jag hinner fota den.
Tar kaffe och ser att det kommer en gående efter sjökanten. Det är Lennart som stannar till och pratar. Plötsligt pekar Lennart på en vippa som har fällt. Jag springer dit och linan rinner av rullen. Gör mothugg och känner att det är finare fisk. Efter 3:e gången i hålet så får jag ett bra gälgrepp och lyfter upp henne på mattan. Lägger henne i vågsäcken o vågen stannar på 8 kg. Efter några snabba kort önskar jag henne lycka till med leken. Jävla skön känsla att se en fin gädda simma tillbaka till sitt rätta element. Kan inte förstå detta gäddhat som finns bland "fiskare". Tack Lennart för fotograferingen!
Tar hårt på isen nu. Får se om man kommer ut till helgen.
Skitfiske på er! / Mikael


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar